środa, 29 sierpnia 2018

Zgaduj zgadula - o skutkach uczenia tabliczki mnożenia na pamięć

Wbijam kij w mrowisko. Kolejny raz.
Myślę, że zwolenników uczenia tabliczki mnożenia na pamięć jest mniej więcej tylu, co przeciwników tego sposobu. Ja sama uważam, że należy uczyć dzieci mnożyć, ale czasem można wspomóc się różnymi mnemotechnikami, dla szybszego opanowania jej. Uczenie jednak tabliczki mnożenie na pamięć i tylko w ten sposób niesie za sobą zauważalne konsekwencje. Jakie? Zapraszam do lektury.

Chciałam opowiedzieć dziś o kilku "skutkach ubocznych" pamięciowej tabliczki mnożenia. Są to wyniki moich obserwacji z praktyki - nie badań naukowych. Chociaż kto wie - może kiedyś :)

Źródło: http://matematykawpodstawowce.pl/wp-content/uploads/2014/09/mno.png


Brak zrozumienia istoty mnożenia
Zdarza się czasem, że zwyczajnie dziecko przestaje rozumieć o co chodzi w mnożeniu. Ma trudności z "nietypowymi" dla tabliczki mnożenia przykładami.

Zgadywanie
Poszukiwanie wyniku mnożenia nie poprzez obliczenia, a "szukając" w głowie odpowiedniej liczby. Jak brakującego słowa w wierszyku.

Trudności z dzieleniem
W zasadzie to bardziej kwestia niedoboru "doświadczeń" związanych z mnożeniem. Dzieci miewają trudności w dzieleniu, poszukują "tabliczki dzielenia".

Trudności z dzieleniem z resztą
Dzieci poszukują jak w tabliczce mnożenia skończonej liczby określonych wyników. Brak im intuicji w tym, że "tyle razy mieści się dana liczba w innej liczbie". Dalej wiąże się to z trudnościami w dzieleniu sposobem pisemnym.

Trudności z wykonywaniem mnożenia poza zakresem 100
Bo jak to tak, mnożyć więcej niż 10 razy 10? :)

Dlatego, gdy ktoś pyta, co sądzę o uczeniu tabliczki mnożenia na pamięć, to mimo tego, że jestem autorką wierszyków do łatwiejszego jej opanowania, jestem zdecydowaną PRZECIWNICZKĄ UCZENIA TABLICZKI MNOŻENIA NA PAMIĘĆ. Uważam, że dzieci powinny liczyć, liczyć i zbierać w ten sposób "doświadczenia", które sprawią, że pewnego dnia ich głowa będzie wiedziała, że taki jest wynik i już :) Można stosować różne rymowanki, wierszyki, rysuneczki w celu wspomagania. Ale uczyć wyłącznie na pamięć? Jak dla mnie - nie.

1 komentarz:

  1. zgadzam się w 100%, pamietanie wyniku mnożenie powinno byc skutkiem ubocznym rozumienia.

    OdpowiedzUsuń