Matematyczne "szybkie kubki" - gra

Już za kilka tygodni kończę studia, a obecnie zmagam się z zaliczeniami. Na jeden z przedmiotów fakultatywnych miałam za zadanie wraz z koleżanką przygotować grę matematyczną. Zainspirowałam się propozycją z bloga Boberkowy World oraz sklepową grą "Speed Cups". I tak oto powstały matematyczne "szybkie kubki". 
Jak wykonałam grę?
Do 40 plastikowych kubków przykleiłam zalaminowane etykietki z cyframi od 0 do 9. Szczerze nie polecam klejenia kropelką ;) Wydrukowałam i zalaminowałam również karteczki z zapisanymi działaniami. Oprócz tego przygotowałam dwa kubki - zbieraki i tekturowy kubek "bazę". 





Przebieg rozgrywki: 
Na stoliku, ławce, podłodze czy innej wygodnej powierzchni ustawiamy po 2 komplety kubeczków z numerkami dla każdego gracza. Na środku stawiamy tekturowy kubek - bazę. Prowadzący grę (arbiter ;)) odwraca kolejne karty z działaniami matematycznymi. Zadaniem uczestników jest za pomocą kubków - zbieraków jak najszybciej zebrać wynik działania i położyć te kubki na kubku - bazie. Kto zrobi to szybciej i dobrze - zdobywa punkt. Wygrywa ta osoba, która zdobędzie więcej punktów :) 


Zabawa jest bardzo emocjonująca! W tej formie wymaga myślenia i skupienia nawet od dorosłych. Do tego kubeczki spadają, przewracają się, uciekają - jest wesoło :)

W opisanej wyżej formie zabawa nadaje się dla dzieci od 3 klasy szkoły podstawowej w górę, również dla dorosłych. Aby była odpowiednia dla młodszych dzieci wystarczy zabrać część kubków (np. jeden komplet) i stworzyć łatwiejsze zadania. 


Do wykonania mojego wariantu zabawy wykorzystałam kubki zakupione w Pepco za 3,99 za 24 kubeczki. Są dostępne w różnych kolorach i są nieco bardziej wytrzymałe od klasycznych białych/bezbarwnych, które natomiast są tańsze. Kubek bazowy to również kubek tekturowy z Pepco. Kubeczki zdobyć musicie sami, natomiast ja daję do Waszej dyspozycji do wydrukowania etykiety na dna kubków - są wymierzone tak, że idealnie mieszczą się w zagłębieniu na dnie plastikowego kubka. Dodatkowo dorzucam karty z zadaniami - można je wykorzystać nie tylko w tej grze. Moja propozycja to 120 kart do wydrukowania i zalaminowania: po 30 z każdego z 4 podstawowych działań arytmetycznych. Są z zadaniami od 3 klasy SP, ale przygotuję również "łatwiejsze" :)

Materiały do pobrania są tutaj: Szybkie kubki

Co myślicie? Ktoś spróbuje? Sposób na powtórkę i zabawę :)

Komentarze