Rytmy, sekwencje, łańcuchy...

Proponuję dzisiaj "rytmiczną" sobotę. Jedynie parę słów, gdyż jest to "temat rzeka", który będzie powracał wielokrotnie.

Na początek chciałabym przypomnieć, że rytmy nie są czymś zbytecznym, jedynie zabawą dla znudzonych. Wręcz przeciwnie! Rytm naszego serca towarzyszy nam od okresu życia płodowego. Każdego dnia otaczają nas setki widzianych, słyszanych i doświadczanych rytmów:rytm dnia i nocy, dni tygodnia, tykanie zegara, stukot kół pociągu, plan lekcji czy zajęć. W niemal wszystkim co nas otacza odszukać można rytmy, sekwencje. Nie dość, że są one nam bliskie, to również niesamowicie potrzebne. By ten świat zrozumieć, poznawać, organizować i porządkować. By móc się uczyć i tworzyć reguły. Stosowane są zatem często przez szerokie grono ludzi: muzyków, pedagogów, terapeutów, logopedów, ale też informatyków. Taki już mamy świat :)

Zerknijmy na fotografię:
 
Najprostsze rytmy, już dla małych dzieci. Układamy elementy, tak by można było dostrzec prawidłowość, dziecko (w przypadku młodszych, zazwyczaj z naszą pomocą) kontynuuje. Wykorzystać można do tego liczmany, klamerki, nakrętki po napojach, figury wycięte z papieru lub zwyczajnie rysujemy. 

Warto też tworzyć rytmy kołowe, cykliczne. Na ilustracji rytm, który świetnie sprawdzi się w wyjaśnianiu dziecku ciągłego następstwa dni i nocy. Warto tego typu rytmy układać na wyciętym z papieru pierścieniu. 

W prezencie od Moje Bambino otrzymałam liczmany geometryczne. Zestaw składa się z figur geometrycznych różniących się kształtem, kolorem oraz rozmiarem. Dodatkowo elementy można ze sobą w łatwy sposób łączyć w łańcuchy. tworzyć możemy sekwencje według reguł, które mogą określać zakres podobieństwa lub różnic poszczególnych elementów. W ten oto sposób możemy stworzyć łańcuch figur w których każda kolejna różni się od poprzedniej dokładnie jedną cechą (jak na ilustracji), jest podobna do drugiej w minimum jednej cesze... Świetne zadanie dla dzieci ze szkoły podstawowej, kształtuje umiejętności potrzebne nie tylko w uczeniu się matematyki. Dla starszych, w tym również dla dorosłych doskonałą rozrywką jest zadanie odwrotne - poszukiwanie reguły według, której łańcuch został stworzony. Polecam :)

Zamówiłam również figury geometryczne. Nazywa się je różnie: klockami Dienesa, klockami do logicznego myślenia, zestawami geometrycznymi... W tym wypadku produkt nazywał się sorterem, ze względu na pudełko, które umożliwia jego wykorzystanie właśnie w ten sposób. Doskonały jest jednak do tych samych ćwiczeń, które opisałam wcześniej. różnica jest tylko taka, że figury różnią się kształtem, kolorem, wielkością oraz grubością. 

Gdy nie mamy takich rzeczy...

...nie ma powodów do zmartwień. Do najprostszych zabaw użyć można plastikowych nakrętek, kolorowych klamerek, kawałków materiału, wstążki, papieru, kolorowych patyczków po lodach lub zwyczajnie rysować. Do tych nieco bardziej skomplikowanych poszukiwać należy przedmiotów różniących się jakimiś cechami. Jest to trudniejsze. Dobrym rozwiązaniem są np. kolorowe słomki, które możemy pociąć na dwie długości. Można również wycinać figury z papieru lub pianki. Ja zdecydowałam się na plastikowe zestawy, gdyż ich zastosowanie jest szerokie, a używane często nie podlegają zniszczeniu i nie muszę martwić się, tylko zawsze mam gotowy komplet pod ręką :)

Bawicie się  wykorzystaniem rytmów? Co sądzicie o takich zabawach?

Komentarze